Up Owners Club banner
61 - 80 of 100 Posts
Ik zou experimenteren, want ik ben er zeker van dat veel microschakelaars de klus kunnen klaren, misschien met kleine aanpassingen... Zelfs als je een schakelaar gebruikt die nominaal 'onder stroom' is gespecificeerd... Wat is de minimale stroom die nodig is om het relais betrouwbaar te schakelen (gemakkelijk te meten met een DVM en een pot. of wat weerstanden)? Over het algemeen kunnen de spoelen in relais worden bekrachtigd met minder stroom dan ze daadwerkelijk gebruiken.
Natuurlijk kun je daar een ander type microschakelaar plaatsen. Het kan wat geknutsel vergen om de positie goed te krijgen. Of je moet gewoon dezelfde maat kopen, met dezelfde lokalisatiepinnen, wat de opties een stuk kleiner maakt. De belangrijkste kwestie is het vinden van een schakelaar met een lange verwachte levensduur voor de nominale stroom, die in dit geval minstens 0,2 A zou moeten zijn.

Persoonlijk denk ik dat het vervangen van het relais door hetzelfde dat er al zit, een paar keer tijdens de levensduur van de auto, niet overdreven complex is, dus ik zou gewoon vasthouden aan wat er nu is.

Natuurlijk, als iemand een soort drivercircuit voor het relais toevoegt, dan zou je een microschakelaar kunnen kiezen met een zeer lange verwachte levensduur. Misschien zou zoiets tussen de microschakelaar en het relais werken: https://docs.rs-online.com/7991/A700000007077259.pdf

Of koop een reedrelais en een magneet.... Misschien een op Hall-effect gebaseerde schakelaar, als er stroom in de buurt is.

Ziet het onderdeel er zo uit?

Ik ben er zeker van dat een beetje zoeken op eBay (etc.) wel iets oplevert...
Het onderdeel is op verschillende afbeeldingen te zien geweest en de catalogus van de fabrikant is gelinkt. Controleer dat met de codes die zijn opgelost. Kortom nee, dat faalt op meerdere punten. Verkeerde pootjes, geen geleidingspennen, waarschijnlijk niet IP-beschermd enzovoort. Zou dat onderdeel op de printplaat gesoldeerd kunnen worden? Waarschijnlijk wel, met draadbruggen. Zou het werken, waarschijnlijk wel, maar je zou het moeten lijmen om ervoor te zorgen dat het niet beweegt.

Er is een beetje op eBay gezocht, meer dan een beetje denk ik, maar niemand lijkt het exacte onderdeel te verkopen. De beste match tot nu toe komt van aliexpress. Maar ook daar geen geleidingspennen.

Een reed-schakelaar die door een magneet wordt bestuurd, zou waarschijnlijk lang meegaan, maar het mechanisch opzetten ervan is inderdaad een grote hackathon.

Het is vast niet zo moeilijk te repareren als je bereid bent te experimenteren en onderdelen opnieuw te maken/herbestemmen om ze passend te maken. Het is niet alsof je een flux-condensator of rubidiumkristallen tekort komt! Ik zal me uit deze discussie terugtrekken... Veel succes.

Ik ben er zeker van dat een beetje zoeken op eBay (enz.) wel iets oplevert....
Nou, je had toch gelijk. Ik heb dit gevonden:

Men zou de hendel van het origineel moeten nemen en deze erop monteren. Misschien kan iemand uit het VK uitzoeken of Radwell daadwerkelijk levert. Dit zou dan vrijwel een drop-in moeten zijn, gewoon de middelste pin afknippen en de hendel van de oude nemen en het zou goed moeten zijn.

RS heeft dit ook: DC2C-K9AA | ZF Mikroschalter Knopf-Betätiger verdrahtet, 10,1 A @ 250 V AC, SPDT IP 6K7 3,33 N -40°C - +120°C | RS

Ja, het is een normaal gesloten (NC) schakelaar die alleen de meest linkse en rechtse contacten gebruikt en locatiepinnen heeft. Hij is alleen gemarkeerd met "DCB", maar ik zou zeggen dat het een DC3B-K9L moet zijn. De hendel is ongeveer 20 mm lang, lijkt op maat gemaakt voor VW, dus ik zou de originele hergebruiken. C is te kort en D is te lang...

Ik hoop dat het de DC3 is die 50.000 cycli aankan; Ik heb al >13.000 keer de stekker in mijn 5 jaar oude auto gestoken, dus minstens evenveel keer op de microschakelaar gedrukt... Ik heb ook 165mA gemeten die erdoorheen gaan als hij niet wordt ingedrukt, wat bijdraagt aan de veroudering. Het verbaast me niet dat verschillende gebruikers het probleem hebben gemeld en ik verwacht dat dat aantal zal toenemen.
Dit is bingo: DC2C-K9AA | ZF Button Micro Switch, Pre-wired Terminal, 10.1 A @ 250 V ac, SPDT, IP6K7 | RS

Hier in de buurt kunnen RS-componenten besteld worden via elektronica retailers, zonder extra kosten.

Mijn E-up heeft hetzelfde probleem ontwikkeld. Hij werkte drie jaar goed, werd toen onregelmatig en is nu permanent. Ik heb de pook eruit gehaald en de schakelaar getest, die lijkt te schakelen tussen open circuit in de parkeerstand en een paar ohm als de knop wordt ingedrukt, maar er is geen klik van het relais. Ik heb hem vandaag naar de VW-dealer gebracht die zegt dat het een softwareprobleem is!!!

Mijn E-up heeft hetzelfde probleem ontwikkeld. Hij werkte drie jaar goed, werd toen onregelmatig en nu is het permanent. Ik heb de stick eruit gehaald en de schakelaar getest, die lijkt te schakelen tussen open circuit in de parkeerstand en een paar ohm als de knop wordt ingedrukt, maar er is geen klik van het relais. Ik heb hem vandaag naar de VW-dealer gebracht die zegt dat het een softwareprobleem is!!!
Het is voor 99,x% een hardwareprobleem. Maar soms kunnen hardwareproblemen software-oplossingen hebben.

Het is voor 99,x% een hardwareprobleem. Maar soms kunnen hardwareproblemen software-oplossingen hebben.
Eens. Hoewel mijn 40 jaar ervaring met lucht- en ruimtevaartsoftware zou suggereren dat de kans 99,99% is dat het een hardware-oorzaak is. Software is vaak de oplossing voor hardwarefouten.

Mijn E-up heeft hetzelfde probleem ontwikkeld. Hij werkte drie jaar goed, werd toen onregelmatig en nu is het permanent. Ik heb de stick eruit gehaald en de schakelaar getest, die lijkt te schakelen tussen open circuit in de parkeerstand en een paar ohm als de knop wordt ingedrukt, maar er is geen klik van het relais. Ik heb hem vandaag naar de VW-dealer gebracht die zegt dat het een softwareprobleem is!!!
Dus de garage stond erop om diagnoses uit te voeren die zeiden dat er twee SW-updates nodig waren. ÂŁ140 voor diagnose en ÂŁ300 voor het updaten van de SW. De storing is onregelmatig, dus toen ze hem testten werkte hij, maar nu werkt hij niet.
Ze willen niet luisteren naar uitleg over wat het probleem is:(.

Lokale elektronicazaken kunnen doorgaans onderdelen van RS leveren tegen minimale kosten. Tenminste in de buurt waar ik woon. Maar de levering duurt even.

Dus de garage stond erop om diagnoses uit te voeren, waaruit bleek dat er twee SW-updates nodig waren. ÂŁ 140 voor diagnose en ÂŁ 300 voor het updaten van de SW. De storing is onregelmatig, dus toen ze het testten werkte het, maar nu werkt het niet.
Ze willen niet luisteren naar uitleg over wat het probleem is:(.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik ofwel de microschakelaar ofwel de hele shifter bestellen.

Als het een optie is om een paar dagen zonder de auto te zitten of op te laden met het contact aan, zou ik gaan voor DC2C-K9AA | ZF Button Micro Switch, Pre-wired Terminal, 10.1 A @ 250 V ac, SPDT, IP6K7 | RS

Lokale elektronicazaken kunnen doorgaans onderdelen van RS leveren tegen minimale kosten. Tenminste in de buurt waar ik woon. Maar de levering duurt even.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik ofwel de microschakelaar of de hele shifter bestellen
Bedankt. Ik heb een schakelaar besteld bij RS voor slechts ÂŁ3 met ÂŁ7 bezorging de volgende dag. Het is het proberen waard.

Het enige wat ik niet begrijp is dat, wanneer geparkeerd en de schakelaar wordt ingedrukt, het een open circuit is, wat ik met een meter heb gemeten. Dus als de schakelcontacten defect raken, zou de fout optreden alsof deze altijd geparkeerd staat en dus geen probleem is.:unsure:

Bedankt. Ik heb een schakelaar besteld bij RS voor slechts ÂŁ3 met ÂŁ7 bezorging de volgende dag. Het is het proberen waard.

Het enige wat ik niet begrijp is dat, wanneer geparkeerd en de schakelaar wordt ingedrukt, het een open circuit is, wat ik met een meter heb gemeten. Dus als de schakelcontacten defect zijn, zou de fout zijn alsof hij altijd geparkeerd staat en dus geen probleem.:unsure:
Ik ben het ermee eens dat het het proberen waard is. Hoewel uw ohmmeter enige continuĂŻteit over de schakelaar aangaf, kan deze nog steeds te veel contactweerstand hebben en wil de auto mogelijk zien dat de schakelaar van staat verandert voordat hij oplaadt.

Ik zou de niet-oplaadconditie als volgt debuggen:
1) faalt hij de relais kliktest bij het trekken en loslaten van de versnellingsknop trigger, maar lukt het wel om op te laden als de auto wordt ingeschakeld met de sleutel?

Zo niet, dan is het probleem iets anders. Breng hem naar de dealer of een zeer ervaren reparatiewerkplaats.

2) als hij de kliktest niet doorstaat maar oplaadt als de auto is ingeschakeld, herhaal dan het trekken van de versnellingshendel en luister aandachtig naar de schakelaar zelf. Hij zou een zacht tikje moeten geven van onder de versnellingshendel. Zo niet, dan heeft u een mechanisch probleem met de schakelaar, of is deze aan zichzelf vastgelast. Trek de versnellingshendel eruit en controleer of de schakelaar een geluid geeft wanneer hij direct wordt bediend bij de scharnierende metalen hendel die op de schakelaar is aangesloten. Zo niet, vervang dan de microschakelaar. Als alleen directe handmatige bediening van de schakelaar hem laat tikken, repareer dan de mechanica of koop een nieuwe versnellingshendel.

3) als uw schakelaar geluid maakt, controleer dan met een multimeter en handmatige schakelaarbediening of de schakelaar elektrisch niet permanent gesloten is. De schakelaar moet afwisselen tussen oneindige ohms en 0 ohms wanneer hij handmatig wordt bediend.

Als hij elektrisch permanent gesloten (of open) is, is de schakelaar zeker defect, vervang hem. Zo niet, kijk dan naar de weerstand wanneer de schakelaar gesloten zou moeten zijn. Als de weerstand een solide 0 is, of wat de laagste weerstand ook is die uw multimeter kan weergeven wanneer de meetpennen zijn kortgesloten in het laagste ohm-bereik, dan zou de schakelaar echt moeten werken. Mogelijk heeft u een defect relais of bedrading in plaats van de defecte schakelaar, of iets heel anders.

4) als de schakelaar lijkt te functioneren maar een contactweerstand van enkele ohms vertoont, en u de microschakelaar zelf hoort wanneer u de trigger overhaalt, soldeer dan overbruggingsdraden aan de schakelaarpoten en sluit en open die draden handmatig. Maakt het relais nu geluid?

Zo ja, dan is de microschakelaar defect, vervang hem. Zo niet, dan ligt het probleem elders (misschien het relais of de bedrading).

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik ofwel de microschakelaar ofwel de hele shifter bestellen.

Als zonder de auto een paar dagen of opladen met de ontsteking aan een optie is, zou ik gaan voor DC2C-K9AA | ZF Button Micro Switch, Pre-wired Terminal, 10.1 A @ 250 V ac, SPDT, IP6K7 | RS

Lokale elektronicazaken kunnen doorgaans onderdelen van RS leveren met minimale kosten. Tenminste in de buurt waar ik woon. Maar de levering duurt even.
De DC2C-K9AA besteld bij RS met levering de volgende dag, wat uiteindelijk 2 dagen levering wordt omdat hij 28 uur in het lokale depot ligt.
De draden die elkaar raakten, veroorzaakten het klikken van het relais, dus een stap vooruit, maar ik kon hem niet opladen.
De nieuwe schakelaar gesoldeerd en de selector weer in elkaar gezet, relais klikt en ik kon een stabiel oranje lampje krijgen en opladen met 4,9 kW.
Omdat de schakelaar uitvalt als open circuit, wat hetzelfde is als in de parkeerstand, vroeg ik me af waarom het systeem dacht dat hij niet de hele tijd in de parkeerstand stond. Zoals #repoman suggereerde en na een beetje spelen, denk ik dat de controller zoekt naar een verandering in de schakelaarpositie van gesloten naar open nadat de hall-effectsensoren 'parkeerstand' hebben gedetecteerd en voordat de ontsteking wordt uitgeschakeld. Als je de juiste volgorde doorloopt, lijkt het goed te werken. Zal vanavond weer testen 🤞

Nou, het lijkt een succes te zijn. ÂŁ11 schakelaar in plaats van minstens ÂŁ700 voor een vervangende stick.

Bestelde de DC2C-K9AA van RS met levering de volgende dag, wat resulteert in een levering van 2 dagen omdat deze 28 uur in het lokale depot ligt.
De draden die elkaar raakten, veroorzaakten het klikken van het relais, dus een stap vooruit, maar ik kon hem niet opladen.
De nieuwe schakelaar gesoldeerd en de selector weer in elkaar gezet, relais klikt en ik kon een constant oranje licht en opladen met 4,9 kW krijgen.
Omdat de schakelaar uitvalt als een open circuit, wat hetzelfde is als in de parkeerstand, vroeg ik me af waarom het systeem dacht dat hij niet de hele tijd in de parkeerstand stond. Zoals #repoman suggereerde en na een beetje spelen, denk ik dat de controller op zoek is naar een verandering in de schakelaarpositie van gesloten naar open nadat de hall-effectsensoren 'park' hebben gedetecteerd en voordat het contact wordt uitgeschakeld. Als je de juiste volgorde doorloopt, lijkt het goed te werken. Zal vanavond weer testen 🤞
Hoe goed paste de DC2C-K9AA? Was er nog ander geknutsel nodig dan het middelste pootje eruit te knippen?

Hoe goed paste de DC2C-K9AA? Was er nog ander geknutsel nodig dan het afknippen van de middelste poot?
De originele schakelaar was een Cherry, dat kun je zien als hij verwijderd is, maar geen andere info. Als je een kleine soldeerbout en een soldeerpomp hebt, is het gemakkelijk te verwijderen. Ik heb gewoon de middelste poot teruggevouwen, de metalen hendel omgezet en hem erin geduwd en gesoldeerd. Geen problemen. Het duurde maar ongeveer 1/2 uur tussen het verwijderen van de selector uit de auto en het vervangen ervan. Hoewel dit de derde keer is dat ik het doe, dus ik begin er handigheid in te krijgen.
Het is een beetje priegelen om de printplaat eruit te krijgen, want hij wordt vastgehouden door 6 plastic clips en vergeet niet de nieuwe schakelaarpoten schoon te maken zodat je een goede soldeerverbinding krijgt.

De originele schakelaar was een kers, dat kun je zien als hij verwijderd is, maar geen andere info. Als je een kleine soldeerbout en een soldeerpomp hebt, is het gemakkelijk te verwijderen. Ik heb net de middelste poot teruggevouwen, de metalen hendel omgedraaid en hem erin geduwd en gesoldeerd. Geen problemen. Duurde maar ongeveer 1/2 uur tussen het verwijderen van de selector uit de auto en het vervangen ervan. Hoewel dit de derde keer is dat ik het doe, dus ik begin er handigheid in te krijgen.
Mijn suggestie voor doe-het-zelvers is om minstens de andere poot van de originele schakelaar af te knippen, zodat er genoeg overblijft om hem met een dunne tang vast te pakken. Het is veel gemakkelijker om een enkele losgemaakte poot te desolderen dan te rommelen met een soldeerpomp of koperdraad om een component met meerdere poten in één stuk te verwijderen.

Dat is natuurlijk ervan uitgaande dat men al weet dat het component kapot is.

Een goede dunne soldeerbout maakt het inderdaad gemakkelijker, maar het afknippen van de poten maakt het verwijderen een fluitje van een cent, zelfs voor de ongeschoolde soldeerboutgebruiker.

Bij het plaatsen van de nieuwe schakelaar zou ik ook flux op de poten gebruiken, maar een beetje, om ervoor te zorgen dat er geen flux in de schakelaar of over soldeerpunten komt. Ik ben slecht in solderen zonder flux, dus daarom.

Mijn suggestie voor doe-het-zelvers is om ten minste het andere pootje van de originele schakelaar af te knippen, zodat er genoeg overblijft om het met een dunne tang vast te pakken. Het is veel gemakkelijker om een enkel losgemaakt pootje te desolderen dan te prutsen met een soldeerpomp of koperdraad om een component met meerdere pootjes in één stuk te verwijderen.

Dat gaat er natuurlijk van uit dat men al weet dat het onderdeel kapot is.

Een goede dunne soldeerbout maakt het inderdaad gemakkelijker, maar het afknippen van de pootjes maakt het verwijderen een fluitje van een cent, zelfs voor de ongeschoolde soldeerboutgebruiker.

Bij het plaatsen van de nieuwe schakelaar zou ik ook flux op de pootjes gebruiken, slechts een beetje, en ervoor zorgen dat er geen flux in de schakelaar of over de soldeerpunten komt. Ik ben slecht in solderen zonder flux, dus daarom.
Mijn soldeer heeft 'ingebouwde' flux, maar het is oud en waarschijnlijk nu verboden omdat het te veel lood of giftige fluxdamp bevat. Ik ben het ermee eens dat het gemakkelijk genoeg is zonder een desoldeergereedschap, maar zoveel gemakkelijker met een; je krijgt mooie schone gaten en de nieuwe pootjes gaan er gemakkelijk in.

Een andere zaak om op te letten is het niet beschadigen van de andere componenten op de printplaat, bescherming tegen statische elektriciteit en proberen ze niet aan te raken. Gelukkig staat de schakelaar ver genoeg van andere componenten af, zodat warmteoverdracht geen probleem is.

61 - 80 of 100 Posts